onsdag 18. september 2013

Buff, jeg trenger ny kode

Jeg er en fersking innen søm, men jeg har lyst til å lære litt mer, for det er jo egentlig moro. :) Det er bare dumt at jeg lar det gå altfor lang tid mellom hver gang jeg øver meg, så jeg er like usikker hver gang jeg setter meg med symaskinen. Så her blir det prøving og feiling. Denne gangen ble det i grunnen mest feil.

Full av pågangsmot skulle jeg prøve å sy en såkalt Buff, til og med en vinterbuff. Jeg fant frem et par mønster jeg hadde funnet gratis på nettet. Det ene la jeg raskt vekk, og konsentrerte meg om det andre. Jeg leste teksten, fulgte målene til voksen størrelse, så på bildene, og dette fikk jeg da til. Ble ferdig, var stolt som en hane, og ..... joda, jeg fikk den over hodet......og fikk straks sterke kvelningsfornemmelser. Denne hadde passet til en giraff som ønsket følelsen av å bli kvalt. Spurte mannen om han ville ha den med seg på tur til helgen, han skal bla. på tur til Gaustadtoppen. Han ville ikke en gang prøve den. Det ville ikke sønnen min heller. Akk og ve, ingen i familien har visst behov for å bli kvalt. 
Jeg brukte jersey, og det er det jo ganske mye stretch i, derimot er det lite stretch i fleece. Det kunne vel en som er erfaren med søm tenkt med en gang. Selv om jeg vet det, så tenkte jeg det ikke der jeg satt og sydde. Jeg tenker ikke praktisk nok innen søm enda, forhåpentligvis blir det bedre etterhvert.

Men altså, den ser da ganske fin ut, gjør den ikke? Den ser til og med ganske komfortabel ut, synes dere ikke? Men den forteller ingenting om at jeg var redd nesen på det stakkars isoporhodet skulle brekke av mens jeg prøvde å få den over hodet. Det er vel ikke mange som har så smale halser heller. Jeg har tross alt fulgt målene til voksen størrelse. Men når det er sagt, Buff skal sitte tett inntil, og det er nok de som liker det, bare ikke meg og mine.
Det verste av alt, jeg sydde like godt to stykker når jeg først var i gang. Nytt førsøk. Denne gangen sydde jeg de motsatte sidene av hva jeg gjorde første gangen. Resultat: En enda lengre og tynnere hals.
Enda et nytt forsøk. Jeg sprettet opp, nei, jeg skar av sømmene, skilte lagene, og prøve å lage en mindre buff av kun jersey stoffet. Jeg vridde stoffet, og tenkte, og sydde i vei. Nå måtte det da bli riktig.
Og dette ser da vel fint ut? Det var iallfall sånn jeg ville det skulle blitt. Dette hadde blitt en en perfekt barnestørrelse.
Men neida, igjen ble det det feil, jeg fikk åpningen feil vei, og igjen ble den altfor smal og ubrukelig.
Siste gangen jeg prøvde tok jeg ikke en gang bilde, den ble den mest mislykkete av dem alle. Hadde bare tatt noen rester for å se om jeg endelig hadde knekt koden, men det hadde jeg tydeligvis ikke.
Det mønsteret jeg i begynnelsen sa jeg hadde lagt tilside med en gang, der hadde de satt på bånd på den ene siden, og det er helt klart et godt alternativ, eller brette inn sidene og sy en søm fra rettsiden, men denne måten å sy på synes jeg er så genial, om jeg bare klarer å knekke koden når det gjelder forholdet mål/cm, og samtidig få det til å stemme når jeg vil ha mer vidde enn høyde. 
Men i morgen skal jeg vise dere et skjerf jeg har sydd, samme stoff og med fleece det også, det passer meg nok mye bedre enn buff. Så foreløpig sier jeg meg ferdig med alt som heter buff i denne omgangen, om jeg da ikke skulle få tak i et mønster som jeg skjønner noe av. :)

1 kommentar:

  1. Må jo le litt - ser for meg familien stå og prøve... Men skal si du har tålmodighet!!!! Igjen og igjen. Ser ut bra ut, men mønsteret må jo være helt feil!!!!! Lykke til neste gang!!!!!!

    SvarSlett