torsdag 20. juni 2013

Knubbelchen, klut og lappestrikk

En "Knubbelchen" har jeg hatt planer om å strikke lenge. Den er rask og morsom å strikke. Men det var den lille greia med å feste tråder, fylle vatt i hodet og feste lua på hodet som tok sin tid. Jeg har en tendens til å utsette monteringer, selv den bitte lille som er gjort på et blunk. Feste tråder er ikke så ille, men monteringer, selv det å feste fast en liten lue, DET er noe som kan ta tid å få gjort. 
Som en liten påminnelse til meg selv, må jeg neste gang huske å fylle mer vatt i hodet, og heller ikke stramme tråden for mye i halsen. For det BLIR en neste gang, har nemlig planer om en til. Men om det blir i sommer, det er ikke så sikkert. Luen til nr.2 er allerede strikket.


Mønster: Knubbelchen mønsteret finner dere gratis på Ravelry.

Pinner: 2,5
Garn: Rester av selvstripete Regia stretch, hodet er av Opal, og luen av Babyull fra Dale.
Vekt: 32 gram

Goat Willow
Om dere ikke vet det, så er Goat Willow en klut. :)
Jeg er med i en klut-along på Facebook, det er "Bittamis Design for strikkelystne" som arrangerer. Nytt mønster kommer hver fredag i 5 uker. De to første gangene har fredag vært på torsdagene, men det er vi fornøyde med. :)
Om dere ikke har hørt om Bittami, så lager hun en mengde lekre sokkemønstre, vottemønstre etc, både kjøpemønstre og gratis. En bok med mønstre er visst i komminga. Det blir spennende, og den kommer til å havne her, garantert.
Men tilbake til kluter. Min første klut i alongen er ferdig.

Mønster: Bittamis Design, finnes på Facebook under gruppen "Bittamis Design for Strikkelystne".
Pinner: Nr.3
Garn: Gjestal Bomull sport
Vekt: 45 gram (Burde ha utnyttet de siste 5 grammene også)
 
Ellers holder jeg på med litt lappestrikking om dagene. Ut fra foreløpige planer er jeg halvveis til det som skal bli et teppe etterhvert. Det går nesten et nøste Safirgarn fra Sparkjøp til hver lapp. Har planer om 24 lapper, men får se når de lappene er ferdig og lagt utover om jeg velger å forstørre det. Men alle tepper trenger ikke være like store, så dette bestemmer jeg først når alle de 24 lappene er strikket ferdig.
Lappene strikkes fra spiss til spiss, to farger på hver lapp. 4 blåfarger og 2 gråfarger. Ellers ikke noe system eller planer om hvordan de skal monteres sammen. Her bare strikkes det kun med tanke på to farger på hver lapp. Bruker pinne 4.

Planen er at teppet skal brukes i utestua når den blir ferdig.Gleder meg :)



3 kommentarer:

  1. Åh, den dukken har jeg glemt - takk for påminnelsen! Den er jo kjempesøt.

    Og takk for historien om dine Osloturer og Barbie i bloggen min! :)

    Ønsker deg samtidig en flott sommer!

    SvarSlett
  2. Hei;)
    Kjempesøte dukker!!
    Finnes mønsteret på norsk også?
    Hilsen Erika

    SvarSlett
  3. Hei Erika.
    Jeg har ikke sett oppskriften på norsk noen steder. Men bare hopp rett i det, og strikk etter den engelske oppskriften. :)

    SvarSlett