tirsdag 29. januar 2013

Marius sokker + dominant farge

Da Marius mønsteret begynte å bli populært igjen, var jeg ganske så sikker på at jeg ikke skulle hive meg på marius bølgen denne gangen. Jeg følte meg helt strikket ferdig med mariusmønster på 80-tallet. Men langsomt kom lysten sigene igjen til å strikke marius mønster. Det er et enkelt mønster uten lange fargeskift, og det er et stort pluss. Og ikke minst, det er et fint mønster.

De fleste har kanskje allerede fått det med seg, men et lite tips for å få mønsterstrikkingen jevn og fin, er å velge seg ut den fargen som skal være den mest dominante/mest synlige. I mitt tilfelle har jeg valgt den hvite fargen til å være den mest dominante fargen i mønsteret. Bortsett fra på de hvite stripene med mørke grå lus, der lot jeg den mørke grå fargen være dominant for å få lusene mer tydelig frem. De fleste holder vel trådene på samme finger, og i det tilfelle skal den dominante fargen ALLTID ligge på venstre side av de to trådene. Den skal uansett alltid være til venstre. Det lønner seg å være helt konsekvent på dette gjennom hele mønsteret for å få til et jevnt strikket mønster, men det vil nok være aller mest synlig når du strikker med annenhver farge som f.eks nederst på marius mønsteret på en genser. Hvis ikke vil den lyse fargen synes best noen steder, og den mørke fargen synes best andre steder. Og enda mer viktig er det om du strikker loddrette striper. Når du strikker loddrette striper kan du da velge om det er en den lyse eller mørke fargen som skal være dominerende. Et fint eksempel få det, kan du se på sokkene i bloggen til "Med Pinner".





Mønster: er hentet fra boken "Marius Strikkebok".
Garn: Perfect
Pinner: 3,5

4 kommentarer: